Summa sidvisningar

onsdag 5 oktober 2016

Gymnasiearbetet och dess innehåll

Gymnasiearbetet och dess innehåll

Alla gymnasieelever i Sverige måste producera ett gymnasiearbete för att få ut en gymnasieexamen. Gymnasiearbetet kan därför ses som ”ett kvitto” på att en elev har tillgodogjort sig utbildningen och är redo att gå vidare ut i yrkeslivet eller till högskolevärlden.

På ett högskoleförberedande program skall du som elev visa att du är redo för högskolestudier och detta innebär att även gymnasiearbetet utföras och redovisas inom de former som är vanliga inom högskolan. Det handlar bland annat om att planera och genomföra arbetet självständigt men samtidigt följa vissa regler kring källhänvisningar och formalia.

Gymnasiearbetet skall inriktas mot ett ämne som anknyter till målen för det gymnasieprogram du går på. Det gör att arbetena kan se lite olika ut beroende på program. Vissa saker är dock gemensamma inom programmen, exempelvis skall alla gymnasiearbeten ta sin utgångspunkt i en frågeställning.

Den här övningen är ett sätt att få syn på gymnasiearbetets innehåll och kan ligga till grund för planeringen av ditt eget arbete.


Utgångspunkten i denna övning är följande frågor:

1.      Vad handlar gymnasiearbetet om?
2.      Vad är gymnasiearbetets övergripande frågeställning (Avgränsning av arbetet)?
3.      Vilket material undersöks i gymnasiearbete (Det som skall analyseras) ?
4.      Hur har materialet samlats in (metod)?
5.      Hur har materialet analyserats (analysmodell)?
6.      Vilken teoretisk grund utgås arbetet från eller anknyts arbetet till?
7.      Hur besvaras frågan med hjälp av det insamlade materialet?

a)     Använd tabellen nedan och besvara frågorna utifrån ett färdigt gymnasiearbete.
b)     Använd samma frågor och fundera över hur du skulle kunna lägga upp ett gymnasiearbete.

Namn på gymnasiearbetet:
Fråga 1

Fråga 2

Fråga 3

Fråga 4

Fråga 5

Fråga 6

Fråga 7




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar